REFLEKSI
INDIVIDU
( Oleh Siti Aminah Binti Soh
A144593)
Secara umumnya, proses pembelajaran dan pengajaran dalam kursus Tamadun
Islam dan Tamadun Asia (TITAS) meliputi pengenalan ilmu ketamadunan, Tamadun
Islam, Tamadun Melayu, Tamadun India, Tamadun Cina dan isu-isu ketamadunan masa
kini. Bagi memahami dan mempelajari kursus ini dengan lebih mendalam, saya
telah membuat photocopy buku TITAS daripada kawan saya yang telah
mengambil kursus ini pada semester yang lepas bagi kegunaan pembacaan dan
pembelajaran saya untuk lebih memahami tentang tamadun-tamadun yang telah lama
wujud di muka bumi ini. Hal ini secara tidak langsung menyedarkan saya bahawa
sesuatu tamadun untuk berkembang bukan perkara yang mudah dan cepat. Hal ini
kerana masyarakat terdahulu dengan sedaya upaya berfikir secara kreatif dan
inovatif bagi memastikan masyarakat mereka berkembang dalam pelbagi aspek
terutamanya dalam bidang ekonomi kerana bidang ini dapat membantu mengubah
kehidupan mereka ke arah yang lebih baik dan selesa seperti yang kita alami dan
rasai sekarang ini.
Tugasan pertama yang diberikan
oleh pensyarah kami adalah ‘capture scene’. Kami dikehendaki mengambil satu gambar
dan menghuraikan gambar tersebut dengan mengaitkannya dengan perkembangan
tamadun. Pada awalnya kami sekelas telah salah tafsir tentang tugasan ini
menyebabkan kami terpaksa membuat semula dengan mengambil gambar yang baru dan
memikirkan idea yang baru yang boleh mengaitkannya dengan perkembangan tamadun.
Kami dikehendaki mengambil gambar pada hari dan tarikh yang sama dan masa yang
telah ditetapkan oleh pensyarah kami. Kebetulan pada hari itu saya menyertai
sukan bowling padang di Klang dan saya mendapat idea untuk menggunakan sukan
sebagai tajuk tugasan saya. Saya dan rakan sepasukan telah mengambil gambar
sebelum pulang ke UKM. Oleh itu, saya telah menjadikan gambar itu sebagai bukti
bagi tugasan ini dan dapat menghuraikannya dengan baik.
Tugasan kedua yang kami terima daripada pensyarah kami adalah tugasan
pembentangan mengikut bab dalam buku TITAS. Kami sekumpulan bersepakat memilih
tajuk ekonomi islam. Kami memilih tajuk ini kerana kami pernah membaca dan
membuat peta minda tentang ekonomi islam daripada buku TITAS semasa Dr. Najah
menggantikan Puan Fatin yang tidak sihat ketika itu. Walaupun kumpulan kami
tidak sempat membentangkan tentang tajuk ini, namun kami telah menyiapkan peta
minda itu dan memuatnaikkan tugasan di iFolio.ukm untuk berkongsi maklumat
dengan rakan sekelas yang lain. Ahli kumpulan yang lain juga telah memuatnaikkan peta minda masing-masing
untuk dikongsikan hasil tugasan yang dapat memberikan kami ilmu yang baru dan
bermanfaat untuk dipelajari bersama.
Tugasan yang terakhir adalah pembentangan projek. Kami memilih pasu
aneka corak sebagai produk kami yang diinspirasikn daripada Tamadun Cina kerana
tamadun ini terkenal dengan seni lukis, seni kaligrafi, seni muzik dan seni
bina. Selain daripada menghasilkan produk, kami juga dikehendaki membuat poster
tentang produk kami untuk dibentangkan dalam kuliah yang akan datang yang telah
ditetapkan oleh pensyarah kami. Kami juga bersepakat memilih hiasan bunga orkid
sebagai simbol bunga dalam masyarakat Cina. Kami telah membahagikn tugasan ini
dengan adil kepada dua pasukan iaitu satu pasukan akan menghasilkan produk manakala
pasukan yang lain akan membuat poster. Setiap ahli pasukan memberikan kerjasama
yang baik bagi menyiapkan projek ini tepat pada masanya. Walaupun kami berbeza
kursus program iaitu Forensik dan Mikrobiologi dan juga berbeza kolej, kami
mampu melaksanakan tugas masing-masing kerana kami saling bekerjasama dan
mengambil berat antara satu sama lain serta membetulkan kesilapan sekiranya ada
dan saling bertukar-tukar idea dan pendapat bagi menghasilkan produk yang
berkualiti.
Konklusinya, saya berasa sanagt terharu dan bangga kerana dapat
mengambil kursus TITAS ini kerana saya banyak belajar tentang tamadun-tamadun
saya tidak ketahui secara terperinci selama ini. Saya juga diberi peluang untuk
mengenali rakan-rakan daripada pelbagai kursus program yang mempunyai
perwatakan yang senang untuk didampingi. Melalui projek untuk menghasilkan
produk, saya diberi peluang untuk berfikir secara kreatif, inovatif dan kritis
bagi menyelesaikan dan menyiapkan tugasan yang diberikan tepat pada masanya.
Aspek yang paling penting yang saya pelajari adalah kerjasama dan komitmen yang
tinggi amat penting dan memberi manfaat apabila kita bekerja dalam pasukan atau
kumpulan. Saya berharap saya dan rakan-rakan yang lain dapat mengaplikasikan
segala ilmu yang telah kita pelajari supaya dapat memberi sumbangan terhadap
perkembangan masyarakat dan negara pada masa hadapan.
No comments:
Post a Comment