Refleksi Individu
Oleh : Nur Hazlin Ameiza binti
Ameran
A151715
Kursus
Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS), merupakan kursus wajib yang perlu
diambil oleh kami sebagai pelajar institusi pengajiaan tinggi. Kelas TITAS yang
diambil oleh saya telah diketuai oleh pensyarah, Puan Fatin Hazwani @ Hasidah.
Tugasan
pertama yang diberikan adalah dengan memberikan informasi tentang Tamadun Islam
dan Tamadun Asia yang saya tahu sebelum memulakan pembelajaran dalam kelas
dalam bentuk slides. Hal ini menyedarkan
saya bahawa saya sememangnya tidak mempunyai banyak pengetahuan tentang Tamadun
Islam dan Tamadun Asia. Walaubagaimanapun, saya mencuba sedaya upaya untuk
menyiapkan tugasan ini dengan pengetahuan sedia ada.
Tugasan
kedua yang diberikan oleh pensyaraha ialah "capture scene" dimana kami perlu menangkap sebuah gambar dan
mengenterpretasikan gambar tersebut dengan mengaitkan gambar tersebut dengan
tamadun. Pada mulanya, saya agak keliru tentang tugasan ini walaupun telah
diberikan penjelasan oleh pensyarah. Namun, setelah ditekankan lagi dengan
informasi yang diberikan, saya dapat menangkap apa sebenarnya yang pensyarah
inginkan. Saya telah menangkap scene
dimana terdapat beberapa kumpulan belajar sedang mengadakan tournament hoki di Stadium Hoki 2,
Seremban. Scene ini telah ditangkap
ketika saya sedang bertugas sebagai ahli Bulan Sabit Merah Malaysia yang
ditugaskan untuk merawat pemain-pemain hoki Universiti Kebangsaan Malaysia yang
cedera. Scene sukan ini telah saya
kaitkan dengan tamadun pada masa dahulu. Dalam tugasan ini saya dapat menangkap
apa sebenarnya yang pensyarah mahu terapkan dalam diri kami. Pensyarah inginkan
kami untuk berfikir dan berusaha mendapat informasi dengan mengaitkan scene pada masa sekarang dengan zaman
tamadun pada masa dahulu ; apa perbezaan dahulu dengan sekarang?
Tugasan
ketiga adalah perbentangan kumpulan. Tajuk perbentangan yang kami pilih adalah
"Konsep Ekonomi Islam". Melalui perbentangan ini, saya sekali lagi
dapat menambah pengetahuan tentang ekonomi Islam. Sejujurnya, saya tidak
meminati aspek ekonomi kerana saya berfikir bahawa saya adalah pelajar Sains,
maka ekonomi adalah tidak penting bagi pelajar Sains seperti saya. Ini adalah
tanggapan yang salah sama sekali. Setelah membuat kajian tentang ekonomi Islam,
saya mula tertarik dengan usaha dan sumbangan yang diberikan oleh Khalifah Umar
R.A. Saya tidak menyangka, ada pemimpin yang dapat memimpin negara mereka
dengan baik sekali. Pemimpin menggunakan daya pemikiran yang kritis dan kreatif
serta mementingkan keperluan rakyat. Perspektif saya terhadap ekonomi mula
berubah sejak membuat kajian tentang pembentangan ini.
Tugasan
keempat ialah menghasilkan produk yang dicetuskan idea oleh tamadun terdahulu.
Kumpulan kami memilih untuk menghasilkan pasu dimana tercetusnya idea membuat
pasu ini adalah dari zaman tamadun China. Kami menghasilkan produk ini dengan
menggunakan bahan kitar semula. Walaupun tidak seberapa cantik dan menyerlah,
tetapi ia amat berguna dan kami telah mencuba sedaya upaya untuk menjayakan
produk ini.
Saya
mendapati bahawa kekuatan (Strength)
saya terletak pada dimana cara saya menguruskan tugasan yang diberikan. Saya
mencuba sedaya upaya untuk memastikan setiap tugasan dilakukan dengan sempurna
dan mengikut kriteria-kriteria yang telah ditetapkan oleh pensyarah. Saya juga
selalu memastikan setiap kerja dijalankan oleh setiap ahli kumpulan dan akan
menegur jika ada yang tidak menyiapkan tugasan kumpulan dalam masa yang
ditetapkan. Saya juga membantu memberi informasi tentang pengetahuan kepada
ahli kumpulan saya yang tidak tahu.
Kelemahan
(Weakness) saya pula saya dapati
bahawa saya sering gagal dalam memahami kriteria tugasan yang diberikan. Namun
masalah ini dapat diatasi dengan bantuan pensyarah. Selain itu, terdapat
kurangnya kerjasama antara ahli kumpulan. Bagi tugasan kumpulan, kami mempunyai
batasan masa untuk berjumpa dan berbincang. Kami merupakan pelajar yang berbeza
course jadi jadual kami tidak sama.
Jadi kami menubuhkan satu kumpulan Whatsapp
dimana segala pendapat dan idea telah dibincang di situ. Namun demikian,
tidak semua ahli kumpulan memberikan kerjasama dalam perbincangan tersebut.
Walaubagaimanapun, kami mencuba juga untuk menyiapkan tugasan dengan sempurna
dan teliti.
Peluang
(Opportunities) yang saya dapat
adalah segala proses penghasilan produk dan gerak kerja yang dilakukan dapat
dilampirkan di dalam blog. Ini adalah salah satu peluang yang pensyarah beri
dimana kami tidak perlu berjumpa beliau untuk bertanyakan tentang tugasan yang
diberikan. Kami hanya perlu mengemaskini blog tersebut dan pensyarah akan
membuat penilaian. Inisiatif yang digunakan oleh pensyarah kami dapat mengatasi
masalah kami yang berlainan jadual dan tidak perlu mencari masa yang sesuai
untuk berjumpa pensyarah.
Ancaman
(Threath) yang saya perhatikan
sepanjang tugasan diberikan adalah saya terlalu mementingkan kesempurnaan dalam
menjayakan tugasan kumpulan dan tidak memikirkan tentang kesibukan ahli
kumpulan yang lain. Saya ingin menyiapkan dalam masa yang singkat tanpa memberi
peluang kepada ahli lain untuk menyiapkannya. Namun, ancaman ini dapat diatasi
dengan teguran dan dorongan ahli kumpulan ketikan menyiapkan tugasan ini.
Melalui
kursus Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS) ini saya dapat menyimpulkan
bahawa kursus ini amat berguna dan juga penting untuk kita pelajari kerana dari
tamadun dahulu lah kita boleh maju pada zaman sekarang kerana kebanyakan
kesilapan pada zaman terdahulu telah dibaiki dan dibaikpulihkan pada zaman
sekarang. Saya amat berterima kasih kepada pensyarah, Puan Fatin Hazwani @ Hasidah
kerana telah memberikan tunjuk ajar dalam menyiapkan tugasan yang diberikan.
Pensyarah juga memastikan kami dapat menyiapkan kerja dengan tuntas dan
sempurna dengan memberikan guidelines.
No comments:
Post a Comment