Saturday, 5 December 2015

Refleksi Individu Nur Hazlin Ameiza binti Ameran A151715

Refleksi Individu
Oleh : Nur Hazlin Ameiza binti Ameran
A151715
            Kursus Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS), merupakan kursus wajib yang perlu diambil oleh kami sebagai pelajar institusi pengajiaan tinggi. Kelas TITAS yang diambil oleh saya telah diketuai oleh pensyarah, Puan Fatin Hazwani @ Hasidah.
            Tugasan pertama yang diberikan adalah dengan memberikan informasi tentang Tamadun Islam dan Tamadun Asia yang saya tahu sebelum memulakan pembelajaran dalam kelas dalam bentuk slides. Hal ini menyedarkan saya bahawa saya sememangnya tidak mempunyai banyak pengetahuan tentang Tamadun Islam dan Tamadun Asia. Walaubagaimanapun, saya mencuba sedaya upaya untuk menyiapkan tugasan ini dengan pengetahuan sedia ada.
            Tugasan kedua yang diberikan oleh pensyaraha ialah "capture scene" dimana kami perlu menangkap sebuah gambar dan mengenterpretasikan gambar tersebut dengan mengaitkan gambar tersebut dengan tamadun. Pada mulanya, saya agak keliru tentang tugasan ini walaupun telah diberikan penjelasan oleh pensyarah. Namun, setelah ditekankan lagi dengan informasi yang diberikan, saya dapat menangkap apa sebenarnya yang pensyarah inginkan. Saya telah menangkap scene dimana terdapat beberapa kumpulan belajar sedang mengadakan tournament hoki di Stadium Hoki 2, Seremban. Scene ini telah ditangkap ketika saya sedang bertugas sebagai ahli Bulan Sabit Merah Malaysia yang ditugaskan untuk merawat pemain-pemain hoki Universiti Kebangsaan Malaysia yang cedera. Scene sukan ini telah saya kaitkan dengan tamadun pada masa dahulu. Dalam tugasan ini saya dapat menangkap apa sebenarnya yang pensyarah mahu terapkan dalam diri kami. Pensyarah inginkan kami untuk berfikir dan berusaha mendapat informasi dengan mengaitkan scene pada masa sekarang dengan zaman tamadun pada masa dahulu ; apa perbezaan dahulu dengan sekarang?
            Tugasan ketiga adalah perbentangan kumpulan. Tajuk perbentangan yang kami pilih adalah "Konsep Ekonomi Islam". Melalui perbentangan ini, saya sekali lagi dapat menambah pengetahuan tentang ekonomi Islam. Sejujurnya, saya tidak meminati aspek ekonomi kerana saya berfikir bahawa saya adalah pelajar Sains, maka ekonomi adalah tidak penting bagi pelajar Sains seperti saya. Ini adalah tanggapan yang salah sama sekali. Setelah membuat kajian tentang ekonomi Islam, saya mula tertarik dengan usaha dan sumbangan yang diberikan oleh Khalifah Umar R.A. Saya tidak menyangka, ada pemimpin yang dapat memimpin negara mereka dengan baik sekali. Pemimpin menggunakan daya pemikiran yang kritis dan kreatif serta mementingkan keperluan rakyat. Perspektif saya terhadap ekonomi mula berubah sejak membuat kajian tentang pembentangan ini.
            Tugasan keempat ialah menghasilkan produk yang dicetuskan idea oleh tamadun terdahulu. Kumpulan kami memilih untuk menghasilkan pasu dimana tercetusnya idea membuat pasu ini adalah dari zaman tamadun China. Kami menghasilkan produk ini dengan menggunakan bahan kitar semula. Walaupun tidak seberapa cantik dan menyerlah, tetapi ia amat berguna dan kami telah mencuba sedaya upaya untuk menjayakan produk ini.
            Saya mendapati bahawa kekuatan (Strength) saya terletak pada dimana cara saya menguruskan tugasan yang diberikan. Saya mencuba sedaya upaya untuk memastikan setiap tugasan dilakukan dengan sempurna dan mengikut kriteria-kriteria yang telah ditetapkan oleh pensyarah. Saya juga selalu memastikan setiap kerja dijalankan oleh setiap ahli kumpulan dan akan menegur jika ada yang tidak menyiapkan tugasan kumpulan dalam masa yang ditetapkan. Saya juga membantu memberi informasi tentang pengetahuan kepada ahli kumpulan saya yang tidak tahu.
            Kelemahan (Weakness) saya pula saya dapati bahawa saya sering gagal dalam memahami kriteria tugasan yang diberikan. Namun masalah ini dapat diatasi dengan bantuan pensyarah. Selain itu, terdapat kurangnya kerjasama antara ahli kumpulan. Bagi tugasan kumpulan, kami mempunyai batasan masa untuk berjumpa dan berbincang. Kami merupakan pelajar yang berbeza course jadi jadual kami tidak sama. Jadi kami menubuhkan satu kumpulan Whatsapp dimana segala pendapat dan idea telah dibincang di situ. Namun demikian, tidak semua ahli kumpulan memberikan kerjasama dalam perbincangan tersebut. Walaubagaimanapun, kami mencuba juga untuk menyiapkan tugasan dengan sempurna dan teliti.
            Peluang (Opportunities) yang saya dapat adalah segala proses penghasilan produk dan gerak kerja yang dilakukan dapat dilampirkan di dalam blog. Ini adalah salah satu peluang yang pensyarah beri dimana kami tidak perlu berjumpa beliau untuk bertanyakan tentang tugasan yang diberikan. Kami hanya perlu mengemaskini blog tersebut dan pensyarah akan membuat penilaian. Inisiatif yang digunakan oleh pensyarah kami dapat mengatasi masalah kami yang berlainan jadual dan tidak perlu mencari masa yang sesuai untuk berjumpa pensyarah.
            Ancaman (Threath) yang saya perhatikan sepanjang tugasan diberikan adalah saya terlalu mementingkan kesempurnaan dalam menjayakan tugasan kumpulan dan tidak memikirkan tentang kesibukan ahli kumpulan yang lain. Saya ingin menyiapkan dalam masa yang singkat tanpa memberi peluang kepada ahli lain untuk menyiapkannya. Namun, ancaman ini dapat diatasi dengan teguran dan dorongan ahli kumpulan ketikan menyiapkan tugasan ini.

            Melalui kursus Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS) ini saya dapat menyimpulkan bahawa kursus ini amat berguna dan juga penting untuk kita pelajari kerana dari tamadun dahulu lah kita boleh maju pada zaman sekarang kerana kebanyakan kesilapan pada zaman terdahulu telah dibaiki dan dibaikpulihkan pada zaman sekarang. Saya amat berterima kasih kepada pensyarah, Puan Fatin Hazwani @ Hasidah kerana telah memberikan tunjuk ajar dalam menyiapkan tugasan yang diberikan. Pensyarah juga memastikan kami dapat menyiapkan kerja dengan tuntas dan sempurna dengan memberikan guidelines.

No comments:

Post a Comment