Refleksi
Individu
Oleh:
Jeremy Wong Hau Seung A150521
Kursus
LMCW 2163 Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS) merupakan kursus wajib yang
ditetapkan oleh kerajaan Malaysia. Kursus ini mendedahkan pelbagai infomasi
bernilai kepada pelajar berkenaan dengan sejarah tiga tamadun terpilih, iaitu
Tamdun Islam, Tamadun China dan Tamadun India. Kursus TITAS memberikan saya
peluang untuk memahami tiga kaum terbesar di Malaysia secara mendalam.
Lebih-lebih lagi, saya dapat membezakan perbezaan perspektif dari segi
kebudayaan dan keunikan dari segi kesenian bagi ketiga-tiga ras tersebut.
Tugasan
pertama yang diberikan oleh pensyarah ialah pengambilan gambar sesuatu situasi
yang dapat dikaitkan dengan ketamadunan. Saya tersilap mentafsir kehendak
tugasan tersebut dan tugasan tersebut perlu diulang sekali lagi. Dalam
percubaan kedua, saya berjaya menangkap gambar kawan-kawan saya yang sedang
menjalankan pembelajaran secara berkumpulan di perpustakaan Kolej Keris
Mas(KKM). Situasi ini memberikan saya inspirasi untuk berfikir tentang situasi
pelajar terdahulu. Apakah yang mereka gunakan untuk belajar? Bagaimanakah kelas
dijalankan pada masa itu? Apakah sumber yang mereka gunakan untuk belajar pada
masa itu? Persoalan sebegini membawa saya untuk mengkaji sejarah pelajar dahulu
dalam aspek pengajaran dan pembelajaran. Sumber-sumber yang saya rujuk adalah
lain daripada apa-apa yang disampaikan menerusi kuliah TITAS dan ilmu
pengetahuan yang tertera dalam buku teks TITAS. Tugasan tersebut memang
memanfaatkan saya walaupun proses mennagkap sekping gambar yang bersesuaian
agak sukar dan memakan daya pemikiran.
Pada
permulaan kursus TITAS, saya berasa agak tertekan sebab tugasan yang diberikan
agak sukar dilengkapkan. Hal ini dikatakan sedemikian kerana memang sukar untuk
mengumpulkan kesemua ahli kumpulan dalam satu masa. Hal ini rentetan ahli-ahli
kumpulan terdiri daripada dua program yang berlainan, iaitu Mikrobiologi dan
Forensik. Saya juga mengalami kesukaran dalam menentukan tajuk projek kumpulan
pada awal proses perlaksanaan. Secara jujurnya, memang sukar hendak memikirkan
suatu produk yang terhasil daripada bahan kitar semula, yang berkaitan dengan
sesuatu tamadun dan pada masa yang sama memberikan sumbangan. Akibat kesuntukan
masa, ahli kumpulan yang lain gagal memberikan idea yang bernas. Justeru, pasu
aneka corak yang tercetus daripada inspirasi Tamadun China diguna pakai.
Pada
pendapat saya, kekuatan (Strength)
saya ada pada kebolehan saya memikirkan jalan penyelesaian dan mengemukakan
idea dalam masa yang suntuk. Saya bersikapserius dalam melaksanakan mana-mana
tugasan yang diamanahkan dan tidak akan bertenang selagi tugas tersebut tidak
disiapkan dengan sempurna. Sudah menjadi kebiasaan saya untuk mengemaskini
semua perkembangan ahli kumpulan lain supaya hati saya tenang. Saya akan berasa
cemas jika terdapat bahagian yang belum lengkap, jadi saya akan mengesa
perkembangan tersebut.
Pada asalnya, saya ingatkan idea ini
memenuhi kehendak tugasan, iaitu merupakan produk kitar semula dan adalah
rentetan inspirasi sesuatu tamadun. Namun begitu, saya gagal menjawab
pertanyaan pensyarah tentang sumbangan produk tersebut. Walaupun saya yang menyumbangkan
idea tersebut, sayalah yang sepatutnya paling jelas dengan butiran produk.
Namun begitu, saya masih teragak-agak. Adakah sumbangan yang boleh dikemukakan?
Walau bagaimanapun, proposal kumpulan saya masih diterima oleh pensyarah.
Setelah beberapa minggu, saya
terfikir jawapan bagi soalan tersebut. Rupa-rupanya saya terlalu fokus kepada
permukaann dan telah mengabaikan aspek dalaman dan aspek sampingan. Saya
teringatkan nasihat pensyarah sewaktu kuliah bahawa jangan sempadankan ilmu.
Lagi beliau belajar, lagi sedikit beliau berasa sedikit ilmu yang dimiliki.
Saya memang terasa sangat pada ketika itu. Hal ini sedemikian kerana ini
merupakan kali pertama saya berhadapan dengan tugasan sebegini dan pada masa
yang sama berdepan dengan pertanyaan yang sebegitu kritikal. Saya masih kurang
matang dalam mengemukakan jawapan yang bernas dan munasabah.
Pada asalnya, saya berasa yakin
dengan idea saya. Tetapi realitinya ialah saya masih mengabaikan sesuatu. Sikap
saya yang terlalu yakin itulah yang dimaksudkan oleh pensyarah saya. Beliau
pernah mengatakan bahawa sesiapa yang berasa dia sudah pandai, sebenarnya dia
tidak pandai. Hal ini sedemikian kerana ilmu adalah tidak berhad. Kita
mempelajari sesuatu yang baharu setiap hari, setiap masa. Ini merupakan pembelajaran
sayan yang pertama melalui pensyarah.
Dalam pada itu, pensyarah juga pernah
menegur tentang kelemahan kerjasama kumpulan saya. Saya mengakui kenyataan
tersebut. Memang sukar untuk kami bekomunikasi sebab jadual waktu yang berbeza
dan kepakaran kami pun berlainan. Pada asalnya, kami memang tidak mampu mencari
jalan untuk menyiapkan tugasan sebagai satu kumpulan. Namun begitu, kami
berjaya mencari jalan penyelesaian bagi masalah tersebut. Kesungguhan kami
mencari jalan penyelesaian juga rentetan teguran pensyarah bahawa beliau tidak
dapat merasakan semangat kumpulan kami sebagai satu pasukan. Hal ini demikian
kerana saya mengemukakan pendapat sepanjang masa apabila berinteraksi dengan
pensyarah sebab saya yang menyumbangkan idea tersebut. Ahli-ahli kumpulan saya
yang lain tidak bertanya tentang tugasan tersebut, jadi saya juga tidak
menceritakan secara teliti kepada mereka. Cara sebegini memang gagal. Makna
melaksanakan tugas sebagai satu kumpulan adalah untuk menyiapkan sesuatu
tugasan dalam masa yang singkat dengan sumbangan semua ahli. Saya sepatutnya
melibatkan semua ahli walau apa jua pun yang menjadi rintangan. Selepas
menerima teguran pensyarah, saya berubah sikap dan cuba sedaya upaya saya untuk
berbincang dengan ahli kumpulan terlebih dahulu sebelum mengumumkan apa-apa
tindakan. Walaupun tidak semua orang mampu dicapai, namun sebahagian lebih
bermankan daripada tiada langsung. Saya bersyukur sebab mampu berhadapan dengan
kelemahan (Weakness) diri saya
sebegini setelah disedarkan oleh pensyarah.
Saya amat mengagumi pensyarah saya
Puan Fatin Hazwani @ Hasidah binti Siran sebab banyak memberikan nasihat dalam
mendorong kami menjayakan tugasan kamu. Beliau sedar bahawa beliau kesuntukkan
masa untuk bertemu dengan semua kumpulan dan proses tersebut amat memakan masa.
Justeru, beliau menggunakan media soaial, iaitu Blog untuk mengikuti perkembangan tugasan kami. Kaedah tersebut
memang memudahkan kedua-dua pihak sebab pelajar tidak perlu mencari pensyarah
berkali-kali dan membuat temu janji yang melecehkan manakala pensyarah juga
tidak perlu berdepan dengan begitu banyak pelajar dan mengulangi perkara yang
sama berulang-ulang. Penghasilan laporan secara buku skrap pun amat kreatif
sebab memang menurut motto beliau melangkaui sempadan. Biasanya laporan akhir
memang mempunyai format yang tetap. Sebagai seorang pelajar, saya berasa jemu
menyiapkan laporan yang tidak berubah-ubah untuk sekian lama. Namun begitu,
laporan secara buku skrap memang sesuatu yang menarik. Pelajar diberi kebebesan
yang secukupnya untuk mereka bentuk laporan dengan merangkumi semua aspek
penting yang diberi penekanan.
Pensyarah kami membuka peluang (Opportunity) untuk pelajar berfikir dan
mendalami sesuatu topik. Sewaktu perbantangan bab, kumpulan kami mendapat topik
Ekonomi Islam. Beliau mengemukakan pertanyan yang berbunyi” Bolehkah zakat
dibayar tidak menerusi institusi zakat?”. Soalah beliau memang melebihi tekaan
saya. Sebenarnya, saya telah menyediakan jawapan dan cuba meneka soalah yang
akan ditujukan, seperti contoh penglibatan Malaysia dalam usaha memartabatkan
ekonomi Islam. Saya berjaya menjumpai jawapan yang menunjukkan Malaysia telah
menyertai Seminar 10 Tahun Pelan Induk Industri Perkhidmatan Kewangan Islam
pada 22 Jun 2005 hingga 23 Jun 2005. Malaysia telah dicadangkan untuk menjadi
pusat utama dalam mengendalikan pelbagai seminar yang berkaitan dengan
pembankan Islam. Saya juga menjangka beliau akan meajukan soalan seperti
sumbangan tokoh-tokoh Islam dalam ekonomi Islam. Namun begitu, soalan berkaitan
zakat memang tidak pernah saya jangka. Secara terus terang, kumpulan kami gagal
menjawab soalan tersebut.
Peluang yang dibuka oleh Puan Fatin
ialah penerapan daya pemikiran yang sensitif dan kritis. Saya sebagai seorang
warganegara bukan Islam memang tidak pernah terfikir tentang persoalan
sebegini. Hal ini sebenarnya seumpama dengan persoalan yang mengatakan bahawa
adakah sumbangan (offering) boleh
dibuat tanpa melalui gereja. Saya mengaitkan dua situasi tersebut sebab saya
seorang menganut agama Kristian. Pengalaman tersebut berjaya membuka minda saya
untuk memikirkan sesuatu yang bersifat falsafah dan logik, namun menjadi begitu
mengelirukan apabila dikemukakan. Oleh itu, pensyarah saya sebenarnya sedang
memupuk daya pemikiran yang tajam dalam diri saya. Jika saya mampu menguasai
kemahiran berfikir sebegini, nescaya saya dapat melangkau sempadan kepakaran
saya dan menceburi bidang lain dengan aplikasi ilmu pengetahuan dan bukannya
dengan nota hafalan semata-mata. Ilmu yang diperolah menerusi kuliah jika tidak
difahami dan ditelusuri secara mendalam, ilmu tersebut akan lenyap dalam
ingatan kita sebab sekadar manghafal tanpa pemahaman tidak akan melahirkan
seorang yang bijaksana. Yang terhasil cumalah seorang pakar ingatan
semata-mata. Samalah seperti contoh ulat buku yang sering disebutkan, rajin
belajar tetapi tidak bijak belajar (study
hard but don’t study smart).
Ancaman (Threat) yang paling jelas kelihatan merupakan sikap saya yang
serius terhadap semua perkara. Saya amat serius dalam melaksanakan sebarang
tugasan dan selalu akan menyiapkan tugasan dengan kadar yang cepat. Pada masa
itu, ahli kumpulan yang belum menyiapkan bahagian mereka atau masih
bersenag-senang akan saya berikan tekanan. Sudah menjadi kebiasaan diri saya
kerana saya tidak menyukai sikap yang tidak mementingkan tugasan dan
tanggungjawab mereka. Walaupun tidak melihat kepada markah, kita masih patut
bertanggungjawab dan komited dalam melaksanakan amanah yang diberikan. Lagipun,
siapkan tugasan awal-awal dan bukannya pada saat-saat terakhir juga memanfaatkan
diri sendiri. Jadi, mengapalah perlu bertangguh? Saya sedar sikap saya ini
mendatangkan banyak tekanan kepada ahli kumpulan saya. Walaupun mereka tidak
menyuarakannya, tetapi saya dapat merasakannya. Mungkin saya boleh cuba
mengelakkan daripada memberikan tekanan dan tukarkan kepada memberikan
peringatan. Pada realitinya, cara yang lemah-lembut kebanyakannya lebih
berkesan berbanding dengan cara yang tegas.
Sampai ke penghujung kursus TITAS,
saya berasa bersyukur kerana semua tugasan telah sampai ke bahagian yang
terakhir dan sedang menunggu masa untuk dipersembahkan kepada khalayak ramai.
No comments:
Post a Comment