Sunday, 6 December 2015

Refleksi Kumpulan Budiman (Tahap Pengakhiran)

Refleksi Kumpulan (Tahap Pengakhiran)
Kumpulan Budiman

Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS) telah menambah pengetahuan kami tentang Tamadun Islam, Tamadun Melayu, Tamadun Cina serta Tamdun India. Apa-apa yang kami perolehi pada hari ini adalah sumbangan daripada nenek-nenek moyang pada zaman yang lalu. Kami akan sentiasa menghayati jasa mereka dan terus mengembangkan ajaran mereka pada masa yang akan datang untuk mencipta tamadun yang lebih gemilang bagi kehidupan seluruh manusia yang lebih baik. TITAS telah membolehkan kami mengingati sumbangan tokoh-tokoh dulu dan pada masa yang sama mengajar kami agar mengelakkan atau tidak mengulangi kesilapan yang dilakukan.

Dalam proses menjalankan tugasan yang diberi, kami telah mendapati bahawa kerjasama sesama ahli kumpulan dalam suatu kumpulan merupakan kriteria penting bagi  menyempunakan tugasan yang diberi. Apabila tidak dapat memikirkan cadangan yang baik, ahli kumpulan boleh melakukan brainstorming untuk menjana idea yang kreatif. Biarpun kreativiti semua ahli kumpulan  tidak tinggi, kami tetap mampu menghasilkan produk kami dengan bantuan satu sama lain. Kami telah memperbaiki cadangan yang masih mempunyai kekurangan dan akhirnya berjaya menghasilkan idea yang seperti dalam proposal kami. Selain itu, pembahagian kerja juga adalah sangat penting supaya kerja dapat disiapkan secara efisien dan dalam masa yang singkat. Mana-mana ahli tidak akan mampu menyiapkan tugasan berseorangan dengan berkesan tanpa bantuan ahli yang lain. Pembahagian kerja juga boleh mengelakkan kerja tertangguh. Walaubagaimanapun, jika terdapat ahli yang terlupa atau tertangguh kerjanya, kami perlulah sentiasa mengingatkan sesama kami agar menyiapkan kerja masing-masing dalam tempoh yang ditetapkan supaya kerja keseluruhan kumpulan tidaklah terlambat. Apabila ada apa-apa keraguan, perbincangan sesama ahli kumpulan juga boleh membantu mencari cara penyelesaian.

Secara keseluruhan, pembentangan kuliah adalah lebih berkesan berbanding dengan mendengar kuliah daripada pensyarah semata-mata. Hal ini demikian kerana penbentangan telah menjadikan kuliah tidak terlalu bosan dan pelajar akan lebih sanggup bertanya terhadap pembentang yang juga terdiri daripada pelajar kerana kadang-kadang terdapat pelajar yang ragu-ragu untuk bertanya kepada pensyarah dalam kuliah, justeru pembentangan ini boleh membantu pemahaman pelajar terhadap kandungan kuliah. Walaubagaimanapun, kami berpendapat bahawa pembentangan kuliah juga ada kelemahannya. Misalnya, pelajar hanya memahami bab yang dikaji kerana mereka telah  membuat kajian secara lebih mendalam tentang topik pembentangan mereka tetapi kurang memahami bab-bab lain. Hal ini disebabkan cara pembentangan beberapa kumpulan yang tidak memaparkan isi kandungan dalam slide mereka dan hanya membentang secara menghafal isi yang disediakan. Walaupun ini merupakan kehendak pensyarah, kami mungkin tertinggal pembentangan atau terlepas isi-isi penting yang boleh mempengaruhi kefahaman secara keseluruhan. Lebih-lebih lagi, kami tidak mampu fokus sepanjang masa dalam kuliah tersebut.


Kesimpulannya, kursus TITAS mampu menambah pengetahuan sejarah dan menerapkan nilai-nilai murni tentang penghayatan jasa baik pelbagai tamadun di samping memupuk kerjasama dan kreativiti dalam kalangan mahasiswa.

No comments:

Post a Comment