Monday, 14 December 2015

Refleksi Individu Wan Nur Filzah Binti Wan Ramli A149463

REFLEKSI INDIVIDU
OLEH: WAN NUR FILZAH BINTI WAN RAMLI A149463

            Assalamualaikum saya ucapkan bagi pembuka kata untuk refleksi individu yang kedua  bagi kursus LMCW 2163 Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS). Syukur ke hadrat Ilahi kerana saya berpeluang untuk memberi pendapat dan pandangan mengenai pembelajaran dan pembentangan pada minggu ini melalui refleksi ini. Untuk pembentangan yang telah dijalankan ini, ia telah memberi banyak manfaat dan ia telah menjadi satu proses pembelajaran yang sangat menarik .
            Untuk tugasan terakhir kami, kami telah diberi tugasan oleh Puan Fatin Hazwani untuk membuat satu produk yang berinspirasikan dari mana-mana ketamadunan dunia. Seperti yang dinyatakan dalam refleksi saya sebelum ini, kumpulan kami telah bersetuju untuk membuat produk yang berinspirasikan tamadun Cina iaitu pasu aneka corak. Kami memilih produk ini kerana pada zaman ketamadunan Cina, pasu adalah barang perhiasan yang sangat bernilai bagi mereka. Corak bunga seperti orkid dan serta kaligrafi cina telah digunakan untuk melambangkan seni hias yang menarik pada tamadun Cina. Pasu yang terkenal pada ketika itu adalah diperbuat daripada tembikar atau porselin. Namun disebabkan bahan mentah tembikar dan porselin susah untuk didapati, maka kami telah mencari alternatif lain untuk menghasilkan produk pasu aneka corak kami ini. Oleh itu, kami telah mengaplikasikan guna pakai semula barang-barang yang tidak terpakai seperti botol minuman dan surat khabar lama untuk membuat pasu aneka corak ini.
            Produk kami ini juga boleh membuatkan sesebuah keluarga untuk merapatkan hubungan silaturahim sesama ahli keluarga dengan bersama-sama menghasilkan pasu aneka corak ini kerana ianya sangat mudah untuk dibuat. Konsep kitar semula juga boleh diaplikasikan dalam mendidik anak-anak supaya mengguna pakai balik barang-barang lama dan tidak terpakai untuk mengelakkan pembaziran berlaku. Para ibu boleh menggunakan masa lapang mereka untuk mengajar anak-anak untuk membuat pasu ini dengan menggunakan surat khabar lama dan botol-botol minuman. Secara tak langsung juga pembuatan pasu aneka corak ini boleh menjimatkan kos serta boleh dijadikan perhiasan rumah sama seperti pasu-pasu biasa yang lain.  
            Pada hari pembentangan produk tersebut, setiap kumpulan telah mempamerkan hasil produk buatan mereka yang berinspirasikan daripada pelbagai tamadun. Terdapat pelbagai jenis produk yang menarik yang telah dihasilkan oleh mereka. Antaranya ialah jam dinding, buku origami, tanglung, teleskop, kertas kitar semula dan sebagainya. Di sini menunjukkan setiap kumpulan telah menggunakan daya kreativiti masing-masing untuk menghasilkan produk mereka serta telah berjaya membuat para juri berasa kagum dengan ciptaan produk masing-masing. Setiap ahli kumpulan betul-betul menghayati setiap tamadun yang digunakan untuk menjadikan inspirasi dengan begitu baik sekali sehingga dapat mengaitkan tamadun-tamadun tersebut dengan produk mereka yang kita tidak sangka dapat memberi sumbangan yang besar pada masyarakat akan datang kelak. Sebagai contohnya seperti jam dinding dan buku origami. Disebabkan ahli-ahli dua kumpulan tersebut merupakan majoriti pelajarnya  daripada Fakulti Pendidikan, maka mereka telah menciptakan hasil produk mereka yang dapat membantu untuk pembelajaran pada masa akan datang iaitu digunakan sebagai alat bantu mengajar. Dengan alat bantu mengajar ini mereka dapat menolong kanak-kanak untuk cepat memahami sesuatu pembelajaran itu dengan lebih efektif.
            Namun, semasa pembentangan sedang dijalankan, terdapat sedikit masalah teknikal iaitu mikrofon tidak dapat berfungsi dengan baik. Maka masalah ini telah menyebabkan beberapa pelajar yang berada jauh dari tempat pembentangan tidak dapat mendengar dengan jelas apa yang dikatakan oleh pembentang serta menyebabkan mereka tidak dapat fokus dengan sepenuhnya sepanjang pembentangan berlaku. Masalah teknikal ini juga mengakibatkan hanya sedikit input yang boleh diambil oleh pelajar-pelajar mengenai inspirasi ketamadunan dengan produk penghasilan pembentang. Oleh itu, tindakan yang boleh diambil oleh para pembentang sebelum bermulanya pembentangan ialah memastikan semua peralatan elektronik berada dalam keadaan yang baik supaya pelajar-pelajar dapat fokus dan mendengar dengan teliti apa yang bakal dibentangkan oleh mereka.  
            Secara kesimpulannya, kursus TITAS ini banyak memberi kebaikan kepada saya dari segi menambah ilmu pengetahuan baru serta mengembangkan daya kreativiti saya untuk menghasilkan produk pasu aneka corak ini. Saya juga menjadi lebih berfikiran terbuka untuk menerima pandangan dan pendapat orang lain untuk menambah baik sesuatu kerja dan keadaan ini sedikit sebanyak telah melatih diri saya untuk menjadi seorang mahasiswi yang lebih baik.

No comments:

Post a Comment